בעקבות האיש עם הכובע רחב השוליים (חלק 2)

 הגיבור הספרדי

לאחר שכתבתי בחלק הקודם על פרדי קרוגר ועל כך שלא ייתכן שהוא המקור לכך שאנשים רבים רואים במהלך שיתוקי שינה את הדמות עם הכובע, אתייחס הפעם לדמותו המפורסמת של דון דייגו דה לה וגה.

דה לה וגה הוא דמות ספרותית שנוצרה על ידי הסופר ג'ונסטון מקולי לפני מעט יותר ממאה שנים. הדמות מתוארת בספרה כדמות לבושה שחורים אשר עוטה גלימה שחורה, חובשת כובע שחור רחב שוליים ופניה מכוסים במסכה שרק העיניים נוצצות דרכה. דמות זו מוכרת לרובנו כ'זורו', אחד מגיבורי העל הראשונים אשר היווה את ההשראה לבאטמן שהופיע מאוחר יותר.

אין כל דרך לדעת מאיפה הגה הסופר את הרעיון לדמותו של זורו שעל פי הסיפור נולד בסוף המאה ה-18 ופעל כנגד השלטון הספרדי בקליפורניה. כמו כן קשה למצוא דמיון בין פועלו של זורו אשר מגן על החלשים לבין הדמות שאנשים חווים בזמן שיתוק שינה אך נקודת הדמיון היא שאחת מדרכי הפעולה של זורו הייתה להפחיד את האנשים בשנתם לאחר שהיה נכנס אל חדרי השינה שלהם כאשר אותם אנשים רואים צללית שחורה של איש עוטה גלימה וכובע רחב שוליים.

סטפן ווגנר, כתב כך באתר שלו "בשנת 1997, כאשר הייתי ילד, ראיתי פרק של זורו בטלוויזיה עם אמא שלי. באותו הפרק זורו הפחיד את האויבים שלו בקול מפחיד שהוא עשה כשהוא היה בחושך 'אוווואאאוווואאאא'. באותו הלילה התעוררתי בארבע לפנות בוקר, שמעתי את דלת החדר שלי נפתחת ושמעתי בדיוק את אותו הקול..." משם ווגנר ממשיך בתיאור קלאסי של שיתוק שינה שאותו הוא קישר לדמות של זורו.

הדמיון הרב בין תיאור הדמות של זורו לבין הדמות שאנשים רואים בזמן שיתוק שינה יכולה לרמוז על כך שגם לפני יותר ממאה שנה אנשים כבר ראו במהלך שיתוקי השינה שלהם את אותה הדמות עם הכובע והגלימה אשר הפחידה אותם בשנתם ואולי אף הסופר מקולי חווה שיתוקי שינה ופגש את אותה הדמות.

אם אכן אנשים ראו את הדמות עם הגלימה והכובע כבר לפני יותר ממאה שנה, נראה שהתשובה לגבי המקור של אותה הדמות נמצא בעבר הרחוק יותר. ואכן אם הולכים עוד כמה מאות שנים אחורה אפשר למצוא דמות אמיתית שעטתה מעיל שחור וכובע רחב שוליים שהבעיתה במשך תקופה ארוכה את כל תושבי אירופה.  

המשך יבוא...