בעקבות האיש עם הכובע רחב השוליים (חלק 1)



הולדתו של פרדי קרוגר 

אחת הדמויות המעניינות ביותר שאנשים רואים במהלך שיתוק שינה היא צללית של אדם בעל כובע רחב שוליים שלעתים עוטה גם גלימה שחורה. בניגוד לשאר הדמויות שניתן לראות – כגון שדים, מכשפות, דמויות עם ברדס שחור ועוד, צללית של אדם עם כובע היא לא בדיוק הדבר הראשון שהייתם חושבים עליו בתור דמות מפחידה למדי. בנוסף, כובע רחב שוליים זה פריט לבוש חדש יחסית, הקיים מאות שנים בלבד ולא משהו שמלווה את התודעה האנושית כמו אלים ושדים במשך אלפי שנים.

על פי סקר שנערך בקרב אנשים החווים שיתוקי שינה – מעל עשרה אחוז מהמשיבים תיארו מפגש עם דמות בעלת כובע רחב שוליים.

אחת התאוריות הנפוצות ברשתות בשנים האחרונות היא שאנשים חווים מפגשים עם דמות זו בעקבות סרטי פרדי קרוגר משנת 1984. ואכן אחד המאפיינים העיקריים של פרדי קרוגר היה כובע רחב שוליים. באופן אישי אני זוכר בתור ילד את הפחד שהיה לי ללכת לישון לאחר שראיתי את הסרט שבו דמותו של פרדי קרוגר פולשת לחלומותיהם של בני נוער, הורגת אותם בחלום, מוות שקורה בסופו של דבר גם בעולם האמתי.

אלא שבראיון שנעשה עם יוצר הסרט נראה שדווקא שיתוקי שינה היו ההשראה לסרט ולא ההיפך. ווס קרייבן, יוצר הסרט, סיפר על כך שהוא קרא בעיתון על מקרה שבו מהגר מקמבודיה סיפר למשפחתו על כך שהוא מפחד לישון מכיוון שהוא סובל מסיוטים נוראיים, לבסוף לאחר שהוא נרדם הוא מת בשנתו, ממה שבהמשך נקרא 'תסמונת המוות הלילי הבלתי מוסבר' שממנה סבלה אוכלוסיית המהגרים הקמבודיים (שעל הקשר בינה לבין שיתוק שינה כתבתי בעבר). את הבחירה להלביש את פרדי עם כובע רחב שוליים ייחס קרייבן לכך שלילה אחד הוא התעורר וראה דמות מפחידה של איש עם כובע רחב שוליים מחוץ לחלון חדרו. נראה שהתאוריה לגבי פרדי קרוגר ואיש הכובע לא מחזיקה מים, אבל אולי אם נלך מאה שנה אחורה לעבר דמותו של 'זורו' נוכל להבין יותר על אותה דמות. המשך יבוא...